6-
وعن أبي
إسحاق سعد بن أبي
وقاص
مالك بن أهيب بن عبد مناف بن زهرة بن كلاب بن مرة بن كعب بن لؤى القرش
الزهرى
رضي
الله عنه، أحد العشرة المشهود لهم بالجنة، رضي الله عنهم، قال: "
جاءنى
رسول
الله صلى الله عليه وسلم يعودنى عام حجة الوداع من وجع اشتد بى فقلت:
يارسول
الله
إني قد بلغ بى من الوجع ما ترى، وأنا ذو مال ولا يرثنى إلا ابنة لي،
أفاتصدق
بثلثى
ما لي؟ قال: لا، قلت: فالشطر يارسول الله؟ فقال: لا، قلت:
فالثلث
يا رسول
الله؟ قال الثلث والثلث كثير- أو كبير- إنك أن تذر ورثتك أغنياء خير
من
أن
تذرهم عالة يتكففون الناس، وإنك لن تنفق نفقة تبتغى بها وجه الله إلا أجرت
عليها
حتى ما
تجعل في فيّ امرأتك قال: فقلت: يارسول الله أخلف بعد أصحابي؟
قال:
إنك لن
تخلف فتعمل عملا تبتغي بهوجه الله إلا ازددت به درجة ورفعةً، ولعلك أن
تخلف
حتى
ينتفع بك أقوام ويضرّ بك آخرون. اللهم امض لآصحابى هجرتهم، ولا تردهم
على
أعقابهم،
لكن البائس سعد بن خولة" يرثى له رسول الله صلى الله عليه وسلم أن
مات
بمكة.((متفق
عليه)).
6. Dari Abu Ishak, yakni Sa'ad bin Abu
Waqqash, yakni Malik bin Uhaib bin Abdu Manaf bin Zuhrah bin Kilab bin Murrah
bin Ka'ab bin Luai al-Qurasyi az-Zuhri r.a., iaitu salah satu dari sepuluh orang
yang diberi kesaksian akan memperolehi syurga radhiallahu 'anhum,
katanya:
Rasulullah s.a.w. datang padaku untuk
menjengukku pada tahun haji wada' - yakni haji Rasulullah s.a.w. yang terakhir
dan sebagai haji pamitan - kerana kesakitan yang menimpa diriku, lalu saya
berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya saja kesakitanku ini telah mencapai
sebagaimana keadaan yang Tuan ketahui, sedang saya adalah seorang yang berharta
dan tiada yang mewarisi hartaku itu melainkan seorang puteriku saja. Maka itu
apakah dibenarkan sekiranya saya bersedekah dengan dua pertiga hartaku?" Beliau
menjawab: "Tidak dibenarkan." Saya berkata pula: "Separuh hartaku ya
Rasulullah?" Beliau bersabda: "Tidak dibenarkan juga." Saya berkata lagi:
"Sepertiga, bagaimana ya Rasulullah?" Beliau lalu bersabda: "Ya, sepertiga boleh
dan sepertiga itu sudah banyak atau sudah besar jumlahnya. Sesungguhnya jikalau
engkau meninggalkan para ahli warismu dalam keadaan kaya-kaya, maka itu adalah
lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalam keadaan miskin
meminta-minta pada orang banyak. Sesungguhnya tiada sesuatu nafkah yang engkau
berikan dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkau pasti
akan diberi pahalanya, sekalipun sesuatu yang engkau berikan untuk makanan
isterimu."
Abu Ishak meneruskan huraiannya: Saya
berkata lagi: "Apakah saya ditinggalkan - di Makkah - setelah kepulangan
sahabat-sahabatku itu?" Beliau menjawab: "Sesungguhnya engkau itu tiada
ditinggalkan, kemudian engkau melakukan suatu amalan yang engkau maksudkan untuk
mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkau malahan bertambah darjat dan
keluhurannya. Barangkali sekalipun engkau ditinggalkan - kerana usia masih
panjang lagi -, tetapi nantinya akan ada beberapa kaum yang dapat memperolehi
kemanfaatan dari hidupmu itu - yakni sesama kaum Muslimin, baik manfaat
duniawiyah atau ukhrawiyah - dan akan ada kaum lain-lainnya yang memperolehi
bahaya dengan sebab masih hidupmu tadi - yakni kaum kafir, sebab menurut riwayat
Abu Ishak ini tetap hidup sampai dibebaskannya Irak dan lain-lainnya, lalu
diangkat sebagai gubernor di situ dan menjalankan hak dan keadilan.
Ya Allah, sempurnakanlah pahala untuk
sahabat-sahabatku dalam hijrah mereka itu dan janganlah engkau balikkan mereka
pada tumit-tumitnya - yakni menjadi murtad kembali sepeninggalnya
nanti.
Tetapi yang miskin - rugi - itu ialah Sa'ad
bin Khaulah.”
Rasulullah s.a.w. merasa sangat kasihan
padanya sebab matinya di
Makkah. (Muttafaq 'alaih)
Keterangan:
Sa'ad bin Khaulah itu dianggap sebagai orang
yang miskin dan rugi, kerana menurut riwayat ia tidak mengikuti hijrah dari
Makkah, jadi rugi kerana tidak ikutnya hijrah tadi. Sebahagian riwayat yang lain
mengatakan bahawa ia sudah mengikuti hijrah, bahkan pernah mengikuti perang
Badar pula, tetapi akhirnya ia kembali ke Makkah dan terus wafat di situ sebelum
dibebaskannya Makkah saat itu. Maka ruginya ialah kerana lebih sukanya kepada
Makkah sebagai tempat akhir hayatnya, padahal masih di bawah kekuasaan kaum
kafir. Ada lagi riwayat yang menyebutkan bahawa ia pernah pula mengikuti hijrah
ke Habasyah, mengikuti pula perang Badar, kemudian mati di Makkah pada waktu
haji wada' tahun 10, ada lagi yang meriwayatkan matinya itu pada tahun 7 di
waktu perletakan senjata antara kaum Muslimin dan kaum kafir. Jadi kerugiannya
di sini ialah kerana ia mati di Makkah itu, kerana kehilangan pahala yang
sempurna yakni sekiranya ia mati di Madinah, tempat ia berhijrah yang
dimaksudkan semata-mata sebab Allah Ta'ala belaka.
0 comments:
Post a Comment