-
Saidina Umar bin Khaththab r.a. itu adalah seorang khalifah dari golongan Rasyidin yang pertama kali menggunakan sebutan Amirul mu'minin pemimpin sekalian kaum mu'minin. Beliau adalah khalifah kedua sepeninggalan Rasulullah s.a.w. Panggilan Amirul mu'minin itu lalu dicontoh dan diteruskan oleh khalifah Usman dan Ali radhiallahu 'anhuma, juga oleh para khalifah Bani Umayyah, Bani Abbas dan selanjutnya. Jadi di zaman khalifah Abu Bakar sebutan di atas belum digunakan. Adapun Abu Hafs itu adalah gelar kehormatan bagi Sayidina Umar r.a. Abu ertinya bapa, sedang hafs ertinya singa. Beliau r.a. memperolehi gelar Bapa Singa, sebab memang terkenal berani dalam segala hal, seperti dalam menghadapi musuh di medan perang, dalam menegakkan keadilan di antara seluruh rakyatnya dan tanpa pandang bulu dalam meneterapkan hukuman kepada siapapun. Ringkasnya yang salah pasti ditindak dengan keras, sedang yang teraniaya dibela dan dilindungi.
-
Sabda Rasulullah s.a.w.: "Tidak ada hijrah setelah pembebasan - Makkah," oleh para alim-ulama dikatakan bahawa mengenai hijrah dari daerah harb atau perang yang dikuasai oleh orang kafir ke Darul Islam, yakni daerah yang dikuasai oleh orang-orang Islam adalah tetap ada sampai hari kiamat. Oleh sebab itu Hadis di atas diberikan penakwilannya menjadi dua macam:
Pertama: Tiada hijrah setelah
dibebaskannya Makkah, sebab sejak saat itu Makkah telah menjadi sebahagian dari
Darul Islam atau Negara Islam, jadi tidak mungkin lagi akan terbayang tentang
adanya hijrah setelah itu.
Kedua: Inilah yang merupakan
pendapat tershahih, iaitu yang diertikan bahawa hijrah yang dianggap mulia yang
diluntut, yang pengikutnya itu memperoleh keistimewaan yang nyata itu sudah
terputus sejak dibebaskannya Makkah dan sudah lampau pula untuk mereka yang ikut
berhijrah sebelum dibebaskannya Makkah itu, sebab dengan dibebaskan Makkah itu,
Islam boleh dikata telah menjadi kukuh kuat dan perkasa, yakni suatu kekuatan
dan keperkasaan yang nyata. Jadi lain sekali dengan sebelum dibebaskannya Makkah
tersebut.
Adapun
sabda beliau s.a.w. yang menyebutkan: "Tetapi yang ada adalah jihad dan niat,"
maksudnya ialah bahawa diperolehinya kebaikan dengan sebab hijrah itu telah
terputus dengan dibebaskannya Makkah itu, tetapi sekalipun demikian masih pula
dapat dicapai kebaikan tadi dengan berjihad dan niat yang shalih. Dalam Hadis di
atas jelas diuraikan adanya perintah untuk suka berniat dalam melakukan kebaikan
secara mutlak dan bahawa yang berniat itu sudah dapat memperolehi pahala dengan
hanya keniatannya itu belaka.
0 comments:
Post a Comment