19-
وعن
زر بن حبيش قال:
أتيت
صفوان بن عسال رضي الله عنه أسأله عن المسح على الخفين فقال: ما جاء
بك
يازر؟
فقلت: ابتغاء العلم، فقال: إن الملائكة تضع أجنحتها لطالب العلم
رضي
بما يطلب،
فقلت: من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم ، فجئت أسألك: هل سمعته
يذكر في
ذلك شيئاً؟ قال: نعم، كان يأمرنا إذا كنا سفراً- أو مسافرين- أن لا
ننزع
خفافناً ثلاثة أيام ولياليهن إلا من جنابة، ولكن من غائط وبول ونوم.
فقلت:
سفر،
فبينا نحن عنده إذ ناداه أعرابى بصوت له جهورى: يا محمد، فأجابه رسول
الله
صلى الله
عليه وسلم نحواً من صوته: "هاؤم" فقلت له: ويحك اغضض من صوتك
فإنك
عند النبي
صلى الله عليه وسلم ، وقد نهيت عن هذا! فقال: والله لا أغضض. قال
الأعرابى:
المرء يحب القوم ولما يلحق بهم؟ قال النبي صلى الله عليه وسلم: "
المرء مع
من أحب يوم القيامة" فما زال يحدثنا حتى ذكر باباً من المغرب مسيرة
عرضه
أو يسير
الراكب في عرضه أربعين أو سبعين عاماً. قال سقيان أحد الرواة قبل
الشام
خلقه الله
تعالى يوم خلق السشماوات والأرض مفتوحاً للتوبة لا يغلق حتى تطلع الشمس
منه"
((رواه
الترمذي وغيره وقال: حديث حسن صحيح)).
19. Dari Zir bin Hubaisy, katanya: "Saya
mendatangi Shafwan bin 'Assal r.a. perlu menanyakan soal mengusap dua buah
sepatu khuf (but). Shafwan berkata: "Apakah yang menyebabkan engkau datang ini,
hai Zir?" Saya menjawab: "Kerana ingin mencari ilmu pengetahuan." Ia berkata
lagi: "Sesungguhnya para malaikat itu sama meletakkan sayap-sayapnya - yakni
berhenti terbang dan ingin pula mendengarkan ilmu atau kerana tunduk menghormat
- kepada Orang yang menuntut ilmu, kerana redha dengan apa yang
dicarinya."
Saya berkata: "Sebenarnya saya sudah tergerak
dalam hatiku akan mengusap di atas dua buah sepatu khuf itu sehabis buang air
besar atau kecil. Engkau adalah termasuk salah seorang sahabat Nabi s.a.w., maka
dari itu saya datang ini untuk menanyakannya kepadamu. Apakah engkau pernah
mendengar beliau s.a.w. menyebutkan persoalan mengusap sepatu khuf itu
daripadanya?" Shafwan menjawab: "Ia pernah. Rasulullah s.a.w. menyuruh kita
semua, jikalau kita sedang dalam berpergian, supaya kita jangan melepaskan
sepatu khuf kita selama tiga hari dengan malamnya sekali, kecuali jikalau kita
terkena janabah, tetapi kalau hanya kerana membuang air besar atau kecil atau
kerana sehabis tidur, bolehlah tidak usah dilepaskan."
Saya berkata lagi: "Apakah engkau pernah
mendengar beliau s.a.w. menyebutkan persoalan cinta?" Dia menjawab: "Ya pernah.
Pada suatu ketika kita bersama dengan Rasulullah s.a.w. dalam berpergian. Di
kala kita berada di sisinya itu, tiba-tiba ada seorang a'rab (orang Arab dari
pergunungan) memanggil beliau itu dengan suara yang keras sekali, katanya: "Hai
Muhammad." Rasulullah s.a.w. menjawabnya dengan suara yang sekeras suaranya itu
pula: "Mari ke mari". Saya berkata pada orang a'rab tadi: "Celaka engkau ini,
perlahankanlah suaramu, sebab engkau ini benar-benar ada di sisi Nabi
s.a.w.,sedangkan aku dilarang semacam ini - yakni bersuara keras-keras di
hadapannya-. "Orang a'rab itu berkata: "Demi Allah, saya tidak akan
memperlahankan suaraku." Kemudian ia berkata kepada Nabi s.a.w.: "Ada orang
mencintai sesuatu golongan, tetapi ia tidak dapat menyamai mereka - dalam hal
amal perbuatannya serta cara mencari kesempurnaan kehidupan dunia dan
akhiratnya. Nabi s.a.w. menjawab: "Seseorang itu dapat menyertai orang yang
dicintai olehnya esok pada hari kiamat." Tidak henti-hentinya beliau
memberitahukan apa saja kepada kita, sehingga akhirnya menyebutkan bahawa di
arah barat itu ada sebuah pintu yang perjalanan luasnya yakni sekiranya
seseorang yang berkenderaan berjalan hendak menempuh jarak luasnya itu, maka
jarak antara dua hujung pintu tadi adalah sejauh empat puluh atau tujuh puluh
tahun."
Salah seorang yang meriwayatkan Hadis ini
iaitu Sufyan mengatakan: "Di arah Syam pintu itu dijadikan oleh Allah Ta'ala
sejak hari Dia menciptakan semua langit dan bumi, senantiasa terbuka untuk
taubat, tidak pernah ditutup sehingga terbitlah matahari dari sebelah barat
yakni dari dalam pintu tadi."
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan
lain-lainnya dan Imam Tirmidzi mengatakan bahawa Hadis ini adalah hasan
shahih.
0 comments:
Post a Comment