20- وعن
أبي سعيد سعد بن
مالك بن
سنان الخدري رضي الله عنه أن نبي الله صلى الله عليه وسلم قال: "
كان
فيمن كان
قبلكم رجل قتل تسعة وتسعين نفساً، فسأل عن أعلم أهل الأرض، فدل على
راهب،
فأتاه
فقال: إنه قتل تسعه وتسعين نفساً، فهل له من توبة؟ فقال: لا،
فقتله
فكمل به
مائةً، ثم سأل عن أعلم أهل الأرض، فدل على رجل عالم فقال: إنه قتل
مائة
نفس فهل
له من توبة؟ فقال: نعم، ومن يحول بينه وبين التوبة؟ انطلق إلى
أرض
كذا وكذا،
فإن بها أناساً يعبدون الله تعالى فاعبد الله معهم، ولا ترجع إلى أرضك
فإنها أرض
سوءٍ، فانطلق حتى إذا نصف الطريق أتاه الموت، فاختصمت فيه ملائكة
الرحمة
وملائكة
العذاب. فقالت ملائكة الرحمة: جاء تائبا مقبلا بقلبه إلى الله
تعالى،
وقالت
ملائكة العذاب: إنه لم يعمل خيرا قط، فأتاهم ملك في صورة آدمي فجعلوه
بينهم- أي
حكماً- فقال: قيسوا ما بين الأرضين فإلى أيتهما كان أدنى فهو له،
فقاسوا
فوجدوه أدنى إلى الأرض التي أراد، فقبضته ملائكة الرحمة"
((متفق
عليه)).
وفي
رواية في الصحيح: فكان إلى القرية الصالحة بشبر، فجعل من أهلها وفي رواية
في الصحيح: فأوحى الله تعالى إلى هذه أن تباعدي، وإلى هذه أن تقربي، وقال:
قيسوا ما بينهما، فوجدوه إلى هذه أقرب بشبرٍ فغفر له وفي رواية: فنأى بصدره
نحوها
20. Dari Abu Said, iaitu Sa'ad bin Sinan
al-Khudri r.a. bahawasanya Nabiullah s.a.w. bersabda:
"Ada seorang lelaki dari golongan ummat yang
sebelummu telah membunuh sembilan puluh sembilan manusia, kemudian ia menanyakan
tentang orang yang teralim dari penduduk bumi, ialu ia ditunjukkan pada seorang
pendeta. la pun mendatanginya dan selanjutnya berkata bahawa sesungguhnya ia
telah membunuh sembilan puluh sembilan manusia, apakah masih diterima untuk
bertaubat. Pendeta itu menjawab: "Tidak dapat." Kemudian pendeta itu dibunuhnya
sekali dan dengan demikian ia telah menyempurnakan jumlah seratus
dengan ditambah seorang lagi
itu. Lalu ia bertanya lagi tentang orang yang
teralim dari penduduk bumi, kemudian ditunjukkan pada seorang yang alim,
selanjutnya ia mengatakan bahawa sesungguhnya ia telah membunuh seratus manusia,
apakah masih diterima taubatnya. Orang alim itu menjawab: "Ya, masih dapat.
Siapa yang dapat menghalang-halangi antara dirinya dengan taubat itu. Pergilah
engkau ke tanah begini-begini, sebab di situ ada beberapa kelompok manusia yang
sama menyembah Allah Ta'ala, maka menyembahlah engkau kepada Allah itu
bersama-sama dengan mereka dan janganlah engkau kembali ke tanahmu sendiri,
sebab tanahmu adalah negeri yang buruk." Orang itu terus pergi sehingga di waktu
ia telah sampai separuh perjalanan, tiba-tiba ia didatangi oleh
kematian.
Kemudian bertengkarlah untuk mempersoalkan
diri orang tadi malaikat kerahmatan dan malaikat siksaan - yakni yang bertugas
memberikan kerahmatan dan bertugas memberikan siksa, malaikat kerahmatan
berkata: "Orang ini telah datang untuk bertaubat sambil menghadapkan hatinya
kepada Allah Ta'ala." Malaikat siksaan berkata: "Bahawasanya orang ini sama
sekali belum pernah melakukan kebaikan sedikit pun."
Selanjutnya ada seorang malaikat yang
mendatangi mereka dalam bentuk seorang manusia, lalu ia dijadikan sebagai
pemisah antara malaikat-malaikat yang berselisih tadi, yakni dijadikan hakim
pemutusnya - untuk menetapkan mana yang benar. Ia berkata: "Ukurlah olehmu semua
antara dua tempat di bumi itu, ke mana ia lebih dekat letaknya, maka orang ini
adalah untuknya - maksudnya jikalau lebih dekat ke arah bumi yang dituju untuk
melaksanakan taubatnya, maka ia adalah milik malaikat kerahmatan dan jikalau
lebih dekat dengan bumi asalnya maka ia adalah milik malaikat siksaan."
Malaikat-malaikat itu mengukur, kemudian didapatinya bahawa orang tersebut
adalah lebih dekat kepada bumi yang dikehendaki -yakni yang dituju untuk
melaksanakan taubatnya. Oleh sebab itu maka ia dijemputlah oleh malaikat
kerahmatan." (Muttafaq 'alaih)
Dalam sebuah riwayat yang shahih disebutkan
demikian: "Orang tersebut lebih dekat sejauh sejengkal saja pada pedesaan yang
baik itu - yakni yang hendak didatangi, maka dijadikanlah ia termasuk golongan
penduduknya."
Dalam riwayat lain yang shahih pula
disebutkan: Allah Ta'ala lalu mewahyukan kepada tanah yang ini - tempat asalnya
- supaya engkau menjauh dan kepada tanah yang ini - tempat yang hendak dituju -
supaya engkau mendekat - maksudnya supaya tanah asalnya itu memanjang sehingga
kalau diukur akan menjadi jauh, sedang tanah yang dituju itu menyusut sehingga
kalau diukur menjadi dekat jaraknya. Kemudian firmanNya: "Ukurlah antara
keduanya." Malaikat-malaikat itu mendapatkannya bahawa kepada yang ini -yang
dituju - adalah lebih dekat sejauh sejengkal saja jaraknva. Maka orang itupun
diampunilah dosa-dosanya."
Dalam riwayat lain lagi disebutkan: "Orang
tersebut bergerak - amat susah payah kerana hendak mati - dengan dadanya ke arah
tempat yang dituju itu."
Keterangan:
Huraian Hadis ini menjelaskan perihal lebih
utamanya berilmu pengetahuan dalam selok-belok agama, apabila dibandingkan
dengan terus beribadat tanpa mengetahui bagaimana yang semestinya dilakukan.
Juga menjelaskan perihal keutamaan 'uzlah atau mengasingkan diri di saat keadaan
zaman sudah boleh dikatakan rosak binasa dan kemaksiatan serta kemungkaran
merajalela di mana-mana.
0 comments:
Post a Comment