باب
التوبة
Taubat
قال
العلماء: التوبة واجبة من كل ذنب، فإن كانت المعصية بين العبد
وبين الله
تعالى لا تتعلق بحق آدمى، فلها ثلاثة شروط:
أحدها :
أن يقلع عن المعصية.
والثانى:
أن يندم على فعلها.
والثالث:
أن يعزم أن لا يعود إليها أبداً. فإن فُقد أحد الثلاثة
لم تصح
توبته.وإن كانت المعصية تتعلق بآدمى فشروطها أربعة: هذه الثلاثة،
وأن
يبرأ من
حق صاحبها، فإن كانت مالاً أو نحوه رده إليه، وإن كانت حد قذف ونحوه
مكنه
منه أو
طلب عفوه، وإن كانت غيبة استحله منها. ويجب أن يتوب من جميع الذنوب ،
فإن
تاب من
بعضها صحت توبته عند أهل الحق من ذلك الذنب، وبقى عليه الباقى. وقد
تظاهرت
دلائل
الكتاب، والسنة، وإجماع الأمة على وجوب التوبة:
قال الله
تعالى: {وتوبوا
إلى الله جميعاً أيها المؤمنون لعلكم تفلحون}
((النور:
31))
وقال تعالى: {استغفروا
ربكم ثم توبوا
إليه}
((هود: 3))
وقال تعالى:{ يا أيها
الذين آمنوا توبوا
إلى الله
توبة نصوحاً}
((التحريم: 8)).
Para alim-ulama
berkata:
"Mengerjakan taubat
itu hukumnya wajib dari segala macam dosa. Jikalau kemaksiatan itu terjadi
antara seseorang hamba dan antara Allah Ta'ala saja, yakni tidak ada hubungannya
dengan hak seseorang manusia yang lain,
maka untuk bertaubat itu
harus menetapi tiga macam syarat, iaitu: Pertama hendaklah menghentikan sama
sekali-seketika itu juga -dari kemaksiatan yang dilakukan, kedua ialah supaya merasa
menyesal kerana telah melakukan kemaksiatan tadi dan ketiga supaya berniat tidak akan
kembali mengulangi perbuatan maksiat itu untuk selama-lamanya. Jikalau salah
satu dari tiga syarat tersebut di atas itu ada yang ketinggalan maka
tidak sahlah
taubatnya.
Apabila kemaksiatan itu ada hubungannya dengan
sesama manusia, maka syarat-syaratnya itu ada empat macam, iaitu tiga syarat
yang tersebut di atas dan keempatnya ialah supaya melepas-kan tanggungan itu
dari hak kawannya. Maka jikalau tanggungan itu berupa harta atau yang semisal
dengan itu, maka wajiblah mengembalikannya kepada yang berhak tadi, jikalau
berupa dakwaan zina atau yang semisal dengan itu, maka hendaklah mencabut
dakwaan tadi dari orang yang didakwakan atau meminta saja pengampunan daripada
kawannya dan jikalau merupakan pengumpatan, maka hendaklah meminta penghalalan
yakni pemaafan dari umpatannya itu kepada orang yang diumpat olehnya.
Seseorang itu wajiblah bertaubat dari segala
macam dosa, tetapi jikalau seseorang itu bertaubat dari sebahagian dosanya, maka
taubatnya itupun sah dari dosa yang dimaksudkan itu, demikian pendapat para
alim-ulama yang termasuk golongan ahlul haq, namun saja dosa-dosa yang
lain-lainnya masih tetap ada dan tertinggal - yakni belum lagi
ditaubati.
Sudah jelaslah dalil-dalil yang tercantum
dalam Kitabullah, Sunnah Rasulullah s.a.w. serta ijma' seluruh ummat perihal
wajibnya mengerjakan taubat itu.
Allah Ta'ala berfirman:
"Dan bertaubatlah engkau semua kepada Allah,
hai sekalian orang Mu'min, supaya engkau semua memperolehi kebahagiaan."
(an-Nur: 31)
Allah Ta'ala berfirman lagi:
"Mohon ampunlah kepada
Tuhanmu semua dan bertaubatlah kepadaNya." (Hud: 3)
Dan lagi firmanNya:
"Hai sekalian orang yang beriman, bertaubatlah
kepada Allah dengan taubat yang nashuha - yakni yang sebenar-benarnya."
(at-Tahrim: 8)
Keterangan:
Taubat nashuha itu wajib dilakukan dengan
memenuhi tiga macam syarat sebagaimana di bawah ini, iaitu:
(a) Semua hal-hal yang
mengakibatkan diterapi seksa, kerana berupa perbuatan yang dosa jika dikerjakan,
wajib ditinggalkan secara sekaligus dan tidak diulangi lagi.
(b) Bertekad bulat dan
teguh untuk memurnikan serta membersihkan diri sendiri dari semua perkara dosa
tadi tanpa bimbang dan ragu-ragu.
(c) Segala
perbuatannya jangan dicampuri
apa-apa yang mungkin dapat mengotori atau sebab-sebab yang
menjurus ke arah dapat merosakkan taubatnya itu.
0 comments:
Post a Comment